Casus 2 | Uitgaand vracht- en logistiek verkeer

Verbonden aan de teams:

Team “Grunnigepost” & team “Koers Noord”

Centrale probleemstelling

Cargobikes zijn niet voor iedereen in de binnenstad beschikbaar voor gebruik

Deelvragen

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat een cargobike beschikbaar is voor iedereen in de binnenstad?
Voor welk type bedrijven, consumenten, producten en diensten biedt de cargobike in de binnenstad een oplossing?
Is een deelcargobike-systeem een goed idee?
Welke locaties zouden geschikt zijn voor het realiseren van een cargobikestalling?

Algemene omschrijving

Introductie
Meer ruimte voor fietsers en voetgangers in de Groninger binnenstad. In een schone omgeving, zonder de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen. Dát is wat de gemeente Groningen met de aanpak van de binnenstad wil bereiken. Het is hoognodig ook. We zien te vaak dat bestelbusjes voetpaden of zelfs straten blokkeren bij het laden en lossen. Of vrachtwagens in nauwe straten waardoor verkeersonveilige situaties voor voetgangers en fietsers ontstaan. En wat te denken van de geluidsoverlast en vervuilende uitstoot in onze binnenstad? Dat kan schoner, slimmer en vooral ook met minder vracht- en bestelauto’s. Om deze reden wordt er vanaf 2025 een zero-emissiezone ingesteld. Dat betekent: geen vrachtwagens, busjes of bestelauto’s meer op benzine of diesel, maar enkel voertuigen aangedreven op elektriciteit, waterstof of spierkracht.

De deel-cargobike in de binnenstad
De gemeente Groningen, MOBIAN en DOCKR hebben het plan opgevat om elektrische cargobikes in de vorm van een deelconcept aan te bieden aan bedrijven en consumenten in de binnenstad als alternatief voor uitgaand vracht -en service logistiek verkeer. Winkeliers, horecaondernemers, pakketbezorgers en andere bedrijven in de binnenstad kunnen een elektrische cargobike reserveren en gebruiken voor de bevoorrading van hun winkel en het bezorgen van pakketten aan klanten. Via de app reserveren zij eenvoudig een tijdslot. De cargobikes zijn voorzien van bluetoothsloten die door de app geopend kunnen worden. De cargobike is beschikbaar per uur of dag(deel).

Vraagstelling
Er spelen echter nog vragen rondom de deel-cargobike in de binnenstad;

  • Voor welk type bedrijven, producten en diensten biedt de cargobike in de binnenstad een oplossing?
  • Een cargobikestalling zou beschikbaar kunnen worden gesteld op een afgezette parkeerplek of een andere plaats in de binnenstad. Welke locaties zijn daarvoor geschikt?

Onderbouw het antwoord met bijvoorbeeld:

  • een uitwerking van usecases per type bedrijf en hun product of dienst;
  • een marktanalyse en doelgroep analyse;
  • een marketing en acquisitiestrategie om de doelgroep te benaderen;
  • interviews met potentiële gebruikers;
  • prijsstrategie voor het gebruik van de fiets;
  • een uitwerking van mogelijk geschikte locaties en eventuele randvoorwaarden van vereisten per locatie. (denk daarbij aan toegankelijkheid, afstand tot eindbestemming, beveiliging etc);
  • de eventuele rol van de Gemeente / Provincie;
  • eventuele overige ideeën en randvoorwaarden om een dergelijke oplossing te laten slagen.

Opdrachtgever

Mobian

Mobian is een mobiliteitsplatform

Contactpersoon

Laurens Bushoff
laurens.bushoff@mobian.global.nl
0651260539